..: SolitudeInMind's Registered Copyright :..

Wednesday, June 27, 2007

Siri Sajak Buat Noha


Noha I

sepagi ini ketika
beburung berkicap riang
yang terdengar hanya
sindir sang gagak seolah
mentertawakan kisah kita

namun kau dan aku
masih mampu tersenyum
dan berbicara tentang
keindahan hasil tulisan
mereka yang bergelar
sasterawan negara

cerita tanah, air dan udara
semua terungkap bersama
sesekali terselit jua
kisah cinta luka dalam
senda yang bersahaja


Noha II

kau tulis lagi lagu itu
bertabir di celahan rindu
namun aku tidak mampu
tersenyum dan ketawa
kerana jiwa penuh hiba

lagu itu kau biarkan
tertulis tanpa melodi
dan aku cuba bernyanyi
tapi kau hanya memerhati
tanpa kata dan suara

katakan Noha adakah aku perlu
berdiri menghampiri
mengharap suatu masa
kau mengerti rasa yang
tersimpan di hati


Noha III

sering ku angankan jemarimu
mencalitkan sindur di dahiku
dengan lafaz ijab dan qabul
ikatkanlah mangar sutra
di jari manisku sebagai bukti kasih kita

dan mimpi menjawap semua
persoalan yang teradu pada-Nya
andai itu takdir kita berpisah buat selamanya
aku terima dengan redha

tersurat sudah sekufu dia buatmu
aku seharusnya menduga
epilog cinta berakhir
episod luka bermula
semenjak kau tiada

namun hatiku pejal menantimu
ku harap lagi mimpi itu
walau ku tahu hadirmu
bukan takdir untukku


Noha IV

Noha, ku tatap lagi
matamu yang jernih berkaca
sejernih air telaga
ataukah hanya getar jiwa
dimainkan asmara

mungkinkah sinar mata
Oedipus dan Jocasta
yang kau miliki membuat
aku melangkah bagai
tidak terjejak tanah

lantas berani ku dakapi
jasad terdedah penuh ghairah
namun yang terdengar
derik desah api menongkah
aku jadi tuna kama
malah tuna segala

dengan suara hiba
dialun manzil sebagai shifa'
buat diri yang sakit
jiwa dan raga


Noha V

Noha, sudah sampai noktahnya
dan aku terpaksa memilih
untuk terus bermimpi
atau menghadapi realiti

lantas ku biarkan namamu
terpahat di sejarah diri
kerana aku tidak mampu
membunuh kata hati

camar yang berterbangan
meneriakkan lagu bayu
bercerita tentang sepasang jiwa
yang ditakdir bertemu

dalam bicara bisu
bunyi ombak menghempas batu
bagaikan memberitahu yang
aku perlu berlalu

sempat ku renung matamu
di celahan pucuk Rhu
dan ku dakap erat
gambarmu di hatiku



circa2000
Pantai Sepat Kuantan, Pahang

No comments: