..: SolitudeInMind's Registered Copyright :..

Monday, April 4, 2011

Doa Ibu

(Nota Seorang Ibu Mengajarkan Anak Lelaki Sulungnya Yang Dyslexia Bagaimana Membalas Jasa Orang Tuanya)

 

IMG_1736

 

Anakku,

Ketika kau berlari ke arahku

Sambil menunjukkan gambar kereta mewah

Yang bila dewasa nanti ingin kau belikan untukku

Sepatutnya aku berbangga dengan niatmu

Tetapi aku tidak mahukan itu semua

Cukup jika kau hidup lebih lama dariku

 

Anakku,

Saban hari aku kan terjaga di tengah malam

Berjalan ke bilikmu semata ingin melihat

Jika ada nyamuk yang menggigitmu

mengesat jika ada peluh didahimu

Dan aku akan duduk seketika disisimu

Tersenyum melihat lenanya tidurmu

 

Anakku,

Bila nanti aku sudah terlalu tua

Terlena dengan kedut penuh dimuka

Lemah dan tidak berdaya

Waktu itu aku tidak mengharap harta dunia

Cukup jika kau memandang aku dengan simpati

Dan tidak mendoakan aku cepat mati 

 

01042011

Kuala Lumpur

No comments: