..: SolitudeInMind's Registered Copyright :..

Tuesday, June 21, 2011

Kekayaan Kita

(Sajak Buat Shamin)

IMG_7432

Hari pertama tibanya musim panas

Aku berdiri melihat terbitnya matahari

Angin panas menghembus wajahku

Hangatnya tidak sedikit pun menghilangkan

Dingin yang mengakari hati sanubariku

 

Aku terkenangkan lembutnya wajahmu

Apa yang terlindung di sebalik sayu matamu

Apa yang tersimpan di raut wajahmu

Apa yang kau pendamkan terlalu lama

 

Cinta kadang tidak memihak kepada kita

Apa yang kita sangka baik untuk kita

Belum tentu benar baiknya

Apa yang kita kira buruk buat kita

Juga belum tentu benar buruknya

 

Redha dan pasrah dengan semua?

Mungkin bukan perkataan

Yang ingin kau dengar dari mulutku

Tapi hanya itu yang mampu ku ucapkan dari jauh

Kerana aku tidak berada didudukmu

Tidak aku tahu rasa yang kau rasa

Cuma mampu mengagak betapa sakitnya luka dicalari

Kata-kata orang yang lena sekatil denganmu

 

Sabar adalah perkataan yang penuh di kamus hidupmu

Aku tidak akan menambahkan lagi

Perkataan itu di dalam kamus tatabahasamu

Aku tahu kau cukup faham maknanya

Kerana sudah sedekad kau bergelut dengannya

Bukan juga aku yang layak menilai tingkahmu

Segalanya terserah bulat ditanganmu

 

Aku akan selalu di sini berdiri di belakangmu

Dalam suka, dalam duka, dalam apa jua

Sudah sampai masanya kau berehat

Menyandarkan diri di pangkin cinta

Jauh dari kesumatnya amarah

Jauh dari api yang membakar diri

Jauh dari kuku yang mencengkam wujudmu

Jauh dari sifat manusia yang ingin menjatuhkanmu

 

Berjalan angkat matamu lihat ke hadapan

Jangan kau terus-terusan berjalan sambil melihat kaki

Jangan kau pasangkan putus asa di bahumu

Yakinlah Tuhan sentiasa bersamamu

Doaku akan sentiasa kekal bersamamu

Kerana doa adalah kekayaanku

Kekayaan kita

Kekayaan manusia

 

21062011

No comments: